החזון החברתי

"היחש של כנסת ישראל ליחידיה הוא משונה מכל היחושים של כל קיבוץ לאומי ליחידיו… בישראל, הנשמה של היחידים נשאבת ממקור חי העולמים באוצר הכלל, והכלל נותן נשמה ליחידים. אם יעלה על הדעת להנתק מהאומה, צריך הוא לנתק את נשמתו ממקור חיותה"   

(הרב קוק 'הרא"ה')

לאור דבריו, התנאי הבסיסי בעבודת ה' הוא להיות חלק מציבור. רק יחד מקבלים תורה, רק יחד בונים מדינה, רק יחד מקרבים את הגאולה. עבודת ה' איננה סיפוק אישי או פיתוח אישי. התורה ניתנת רק לציבור. ערך זה הוא הבסיס לחיים החברתיים בישיבה.

'מה יכול אני לעשות למען חברי, ולמען הכלל' תהיה בעזרת ה' האמירה שתלווה אותנו יום יום. העזרה ההדדית, הגיבוש בפנימייה, הגיבוש בלימודים ובשעות הפנאי, בטיולים ובשגרה, הוא ערך מרכזי. הישיבה היא משפחה אחת גדולה, בה יש בוגרים וצעירים, צוות ותלמידים, אך כולנו חלק מאותה המשפחה, מאותו גיבוש. והכל בכדי להפוך ל'ציבור' שבונה את עם ישראל.

לאור תפיסה זו, וכדי להיות חלק מהכלל, נשקיע בהתנדבות במסגרות שונות. אם באופן רציף לתלמידי י' וי"א, בהתנדבות שבועית – בסניפים של תנועות הנוער, במועדוניות לילדים, ביד שרה, ובעזרה לזקנים, ואם בהתנדבויות יזומות של כלל הישיבה באופנים שונים, בעזרה לחולים, באריזות מזון וכדומה.

והכל כחלק מהערך הגדול, שאנחנו חלק מכלל ישראל, שחי חיי תורה, שמיישם יחד ערכים, שבונה יחד מדינה המורכבת מכל הפרטים.

את חזון הישיבה אנו ממשים בפעילות חברתית יומיומית, ובאירועים מיוחדים במשך השנה.

ביום יום ישנם מסגרות שונות של פעילות –

  1. בכדי ליישם את החזון של: 'חינוך למידות ודרך ארץ', ו'חינוך ללימוד תורה משמעותי ורלוונטי': מלבד בשעות הרגילות, בשיעורי אמונה בבוקר, ובלימוד גמרא מקצועי ועמוק, יתקיימו פעיליות ושיחות עם הרמי"ם באופן בלתי פורמלי: בית חם – בכל ערב באים התלמידים הרוצים בכך לאחד מבתי אנשי הצוות, שם מתקיימת פעילות לימודית, באווירה חמה וביתית. 'מעגלים'- שיעור חינוך בשעות אחה"צ/ערב, המועבר במקום אחר מהכיתה – על הדשא, במועדון וכדומה, כמו כן נערכת פעילות מדריך קבועה, איכותית וטובה לגיבוש הכיתות המחזורים והישיבה כולה.
  2. סדר ערב – לימוד על פי בחירה, בחברותות. בשיתוף כלל אנשי הצוות החינוכי ובהובלתם, יחד עם התלמידים הבוגרים. לאחר סדר הערב הרשמי, נשארים התלמידים החפצים בכך ללימוד נוסף, עם מסגרות לימוד נוספות שתיה חמה וכיבוד קל.

בשתי פעילויות אלו מודגש מאד גם ערך ה'רצון' על מנת לגדל את הנערים כך שיוכלו לומר בלב שלם 'רוצה אני'.

  1. להיות חלק מהכלל מחייב כל אחד להביא את הייחוד שלו , ועל כן צריך כל אחד לפתח את כוחותיו ולהביאם לכלל מימוש. בעזרת ה' יתקיימו בישיבה חוגים רבים ומגוונים בכל שבוע, על מנת שכל אחד יוכל למצוא את מקומו ואת המתאים לו. בחודש אלול יתקיימו ימי חשיפה לחוגים ולאחר מכן הרשמה. על פי הרשמה זו ייפתחו החוגים השונים. חלק מהחוגים יהיו בתשלום סמלי על חומרים וכדומה.
  2. 'אחריות'. הישיבה מחנכת ללקיחת אחריות של התלמידים על החיים בישיבה. הפעילות החברתית כולה היא יצירה משותפת של הצוות והתלמידים, והתלמידים לוקחים אחריות על חיי החברה בישיבה. אנו משתפים בכל מכלול החיים החברתיים את הבנים בקבלת ההחלטות. 'עיקר המחנך הוא הבחור בעצמו' כדברי ספר 'חובת התלמידים'. לשם כך מוקמים ועדי הכיתות ומועצת התלמידים, וכן ועדות ייעודיות לארועים תקופתיים – מסיבות ראש חודש, טיולים, ארועי חודש אדר ועוד.

כמו כן, שותפים התלמידים ליצירת מסגרות שונות של התנדבות, פרוייקט בר מצוה לנערים חילוניים שיתכוננו בשיתוף עם תלמידי הישיבה, חונכות בישיבה ומחוצה לה, ועוד פרוייקטים רבים.

  1. 'שותפות' – ההורים הם חלק ממשפחת הישיבה, כולנו שותפים להצלחתם המלאה של הבנים. לאור זאת אנו מצפים גם ליצור שיתופי פעולה איתכם ההורים:
  1. מספר פעמים בשנה יתקיים ערב לימוד – אבות ובנים, אמהות ובנים, שבת הורים לתלמידי החמישית וכדומה. מצפים לבואכם.
  2. נשמח מאד לשותפות שלכם ההורים בכל מכלול חיי הישיבה – אם בחשיבה ורעיונות ליישום בישיבה בתחום החברתי והלימודי, ואם בהשתתפות ובהעברת שיחות העשרה – מן התחומים בהם אתם עוסקים.

במשך השנה נקיים בעזרת ה' מספר אירועי שיא. 'מסע חינוכי' שיתקיים לפי שכבות, הוא מעין 'סמינריון' נודד שנועד להעביר את התלמידים 'מסע' בנושא מסויים. טיול שנתי, ארועי זיכרון, ארועי חגים: חנוכה, פורים ושבועות, ועוד ועוד. המידע על אירועים אלו, יועבר בסמוך לארוע, במייל השבועי מהישיבה.

ולסיום, נתפלל לה' כולנו שיצליחנו בכל המשימות הללו, ונזכה לקרב ישראל לאביהם שבשמיים.

המשך חופש נעים

הרב שמואל שטיינר